[email protected] 2.1

U bent in menu 5. Nieuwsarchief

Broodkruimelpad

Home Waddenzee 2000 - 2008 BUIENRADAR.NL IS ONDERDEEL GEWORDEN VAN DAGELIJKS LEVEN

Nieuwsarchief Waddenzee 2000 - 2008

BUIENRADAR.NL IS ONDERDEEL GEWORDEN VAN DAGELIJKS LEVEN



woensdag 11 juli 2007

AMSTERDAM - Voor duizenden Nederlanders is het onderdeel geworden van het dagelijkse ritueel, zeker wanneer het weer zo grillig is als de afgelopen dagen. ‘Even kijken op buienradar.nl.’ De site waarop de neerslag met radarbeelden wordt gevolgd. Handig als je wilt weten of je voor de volgende plensbui op de fiets naar huis kunt, of de bbq bij de buren nog doorgaat en of de paraplu meemoet naar het openluchtconcert.

Afgelopen maandag toen waterhozen en blikseminslagen het verkeer ontregelden overtrof de site zijn eigen record: bijna 677 duizend ‘unieke bezoekers’ (elk persoon wordt een keer geteld) peilden wat de hemel zou brengen. In juni, ook al zo’n druilerige maand, trok buienradar.nl in totaal ongeveer drie miljoen gasten. Oprichter Edwin Rijkaart schrijft het succes toe aan de eenvoud van de site, die primair radarbeelden laat zien in plaats van een weerpraatje. De bezoeker kan inzoomen op een plaats en de kleuren geven aan of de neerslag bijvoorbeeld motregen of hagel betreft.

Afhankelijk van advertentie-inkomsten
Rijkaart (37) beaamt dat hij een van de weinigen is die staan te juichen als het maanden pijpenstelen regent. ‘Tenminste als ondernemer’, zegt hij vanaf zijn vakantieadres in Zweden. ‘In het voorjaar hadden we een aantal kurkdroge maanden, dan halen we nog geen 10 procent van het aantal bezoekers dat we nu hebben.’

De site, die op Koninginnedag 2006 online ging, is afhankelijk van advertentie-inkomsten, zegt de ondernemer. Jaarlijks draagt zijn bedrijf Boom bv ongeveer twee ton licentiekosten af aan het KNMI, dat de beelden maakt. Op zich kan het bedrijf dat wel lijden.

In 1999 richtte Rijkaart en zijn partners beurs.nl op, dat jaarlijks zeven ton winst maakt. ‘Dat is onze cash cow, waarvan we nieuwe projecten kunnen beginnen.’ Hij denkt dat buienradar – ‘als het weer meezit’ – volgend jaar rendabel is.

Idee uit VS
Rijkaart deed het idee voor de site op in Amerika, waar het ‘heel normaal is dat bij parkeerplaatsen en wegrestaurants schermen met radarbeelden hangen’. Maar zo’n gratis site bleek niet zonder slag of stoot in Nederland te realiseren. Achter de schermen woedt een felle concurrentiestrijd in de weerindustrie. Tot 1999 verzorgde het KNMI de weerberichten voor de media, zegt woordvoerster Monique Somers van het meteorologisch instituut.

Maar sinds de commerciële taken van het KNMI zijn geprivatiseerd, mag die geen uitgebreide weersverwachtingen meer uitbrengen, behalve als er sprake is van een weeralarm. Nu worden de weerpraatjes verzorgd door commerciële weerbedrijven als Weathernews (NOS Journaal) en Meteo Consult (RTL4 Nieuws). Maar kennelijk zagen die bedrijven geen brood in het online aanbieden van gratis radarbeelden, aldus Somers. ‘Rijkaart is de eerste die er iets mee heeft gedaan.’

Gratis
Dat viel ‘heel slecht bij de meteorologen van de weerbedrijven’, stelt Rijkaart. Ineens was daar een stel internettechneuten, dat gratis gedetailleerde radarbeelden wilden verspreiden. Volgens hem wilden de twee belangrijkste weerbedrijven zijn plannen dwarsbomen. ‘Zij hadden de markt kunstmatig verdeeld.’ Begin dit jaar hebben Rijkaart en consorten een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) wegens kartelvorming.

‘Volstrekte flauwekul’, reageert Harry Otten, directeur van Meteo Consult en oud-weerman. ‘Wij hebben daarover nooit afspraken gemaakt.’ Wel erkent hij dat de weermarkt werd opgeschud door de gratis buienradar. ‘Wij lieten abonnees betalen voor de radarbeelden, die ons bijna een miljoen euro kosten.’

In navolging van buienradar is Meteo Consult op de site weer.nl - die in juni zo’n 850 duizend bezoekers trok ook gratis radarbeelden gaan aanbieden. Otten: ‘We wilden niet achterblijven, maar het is derving van inkomsten. Wel bieden wij veel meer diensten aan dan buienradar en hebben wij ook professionele klanten die gespecialiseerde weerinformatie willen.’

'Overheid met met twee maten'
Wat Meteo Consult ook dwars zit, is dat buienradar de beelden ook deelt met andere sites. Dat valt volgens Otten niet onder de licentieovereenkomst. ‘Hoewel wij een duurdere licentie hebben, mogen wij minder. De overheid meet met twee maten, want buienradar wordt niet teruggefloten.’

Het bedrijf heeft zich hierover beklaagd bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. ‘Hun juristen zijn al een half jaar bezig, maar we hebben nog steeds geen uitsluitsel.’

Rijkaart snapt de commotie niet. Het weer is van iedereen, vindt hij. ‘Wij zijn voorstander van het vrije en open internet. Gratis. Laat de mensen maar jatten.’

Bron: Volkskrant